De eeuwige lichtgewichtstrijd heeft nieuwe koning op de troon
Tijdens het WK in 1998 werd de eerste voetbalschoen gepresenteerd die echt afweek van de normen van het gewicht van een voetbalschoen. De naam van de schoen was Mercurial en werd gemaakt door de gigant Nike. Het gewicht was toen 250 gram, wat toen duidelijk lichter was dan dat van zijn concurrenten. Vandaag is een schoen van 250 gram verreweg de lichtste voetbalschoen.

Nikes Mercurial Vapor leeft nog steeds in goede gezondheid en is misschien wel een van de meest populaire voetbalschoenen op de markt. Maar wat de strijd om de lichtste voetbalschoen betreft, is er nog een aardig eindje voor de Mercurial naar de top. De laatste jaren is dit een strijd geweest tussen Puma en Adidas. En het was Adidas die echt het spits afbeet met de presentatie van hun eerste F50 Adizero voetbalschoen in 2010.

De voetbalschoen woog slechts 165 gram en was met ruime marge de absoluut lichtste schoen die de wereld ooit gezien heeft. Het duurde echter niet lang voordat er een reactie kwam op deze revolutie. En het antwoord kwam (natuurlijk) van de producent met ‘s werelds snelste man in de familie, Puma. En precies hierdoor werd Puma geïnspireerd bij het maken van ‘s werelds lichtste voetbalschoen. En hij was inderdaad licht. Slechts 150 graam woog Puma’s Velocity 1.10 SL en de schoen overtrof daarmee Adidas’ eerste poging tot wereldheerschappij. Of althans het lichtgewichtheerschappij.


Puma Velocity 1.10 SL was een bijzonder duur voetbalschoen en dat is ook wel begrijpelijk. Puma heeft namelijk uitsluitend de allerbeste materialen gebruikt bij het maken van de schoen. De focus was bijzonder op stabiliteit in de lichtgewicht schoen, die zich onderscheidde doordat de zool gemaakt werd van het erg lichte carbon materiaal, terwijl de hielkap van Pebax was, wat voor een bijzonder comfortabele steun zorgt bij het achterste deel van de voet.

Maar dit was niet genoeg om Adidas te doen inpakken. Integendeel. Want ongeveer een half jaar na de lancering van Puma, sloeg Adidas weer toe en stuurde Puma weer op de 2e plaats. Deze keer was de F50 Adizero Prime en het gewicht ervan was 145 gram.
De belangrijkste verandering was het materiaal van het bovendeel, dat gebruikt werd voor deze nieuwe lichtgewicht. Er was namelijk sprake van een nieuw ontwikkeld microfiber materiaal dat ze adiLITE Twin noemde en in tegenstelling tot andere microfiber materialen was het slechts van een enkel laag gemaakt. Zo heeft Adidas veel van de extra materialen vermeden, die je bij een “normale” voetbalschoen vindt en een schoen ontworpen die ook een heel unieke grip op de bal gaf.

Je zou denken dat er een minimum is, van hoe laag het gewicht van een voetbalschoen kan zijn. Je kan bijna niet meer van de schoen verwijderen zonder dat hij helemaal verdwijnt. Adidas is echter niet van plan om te stoppen ongeacht zulke logische argumenten. In mei vorig jaar presenteerde Adidas een conceptschoen van slechts 99 gram. Een voetbalschoen die klaar zal zijn in 2015.

Op weg naar de 99 gram heeft Adidas echter een pit stop genomen. Dat deden ze door zichzelf voor de derde keer te overtreffen en een nieuwe koning van het lichtgewicht te lanceren, namelijk: F50 Adizero Crazylight. De voetbalschoen is dan ook precies als de naam aangeeft - belachelijk licht.

Met een gewicht van schamele 135 gram heeft Adidas nog een keer hun titel als de koningen van het lichtgewicht onderstreept. En dan stel je natuurlijk de vraag: Hoe kan Adidas nou het gewicht van een reeds lichte voetbalschoen blijven verlagen?

In de eerste plaats hebben ze, net als bij de F50 Adizero Prime, het bovendeel opnieuw ontwikkeld zodat het microfiber materiaal zowel dun, sterk en soepel is. Tegelijkertijd is het gewicht met 15 gram gereduceerd in vergelijking met de normale Adizero en dus 10 gram minder dan hun eerdere ‘s werelds lichte voetbalschoen.

Adidas heeft ook het noppensysteem van deze Crazylight versie veranderd ten opzichte van de normale F50 Adizero. Hier hebben ze namelijk de middelste noppen van de F50 verwijderd en tegelijkertijd is de plaatsing van de noppen ook een beetje anders. Ook de Sprintframe 2.0-zool met het Speedtracion noppensysteem is gewijzigd - zo is de zool dunner geslepen en behandeld met een geanodiseerde coating om de schoen licht te houden.

De drie lichtgewichters zijn elk een grote stap in de strijd om de lichte voetbalschoen. Puma Velocity 1.10 SL was dus de eerste voetbalschoen die de 150 gram grens bereikte. De snelle reactie van Adidas met F50 Adizero Prime liet zien dat de strijd niet voorbij was en met de meest recente Crazylight hebben ze bewezen dat het gewichtsverlies nog lang niet voorbij is.

Het lijkt alsof Adidas de troon van het lichtgewicht heeft overgenomen. Ten minste staan ze nu zowel op de 1e en 2e plaats wat ‘s werelds lichtste voetbalschoen betreft. Het is dan ook indrukwekkend dat de strijd begon met een gewicht van 250 gram, als je naar de 135 gram van Adidas’ Crazylight kijkt. Maar wat vind jij van de lichte voetbalschoenen? Wat is voor jou het belangrijkste; een laag gewicht, hoog comfort, grip op het veld of misschien iets heel anders? Welke lichtgewicht schoen voldoet aan jouw behoeftes? We willen graag je mening weten, dus schrijf een commentaar in het vak hieronder.