Een gedurfd design van Nike voor Barcelona's 2017/18 shirt

29.05.2017

Geschreven door Jesper Bakker

2016/17 gaat waarschijnlijk niet de boeken in als het meest memorabele seizoen voor FC Barcelona. Vandaag onthult Nike de meest geanticipeerde release voor volgend seizoen: FC Barcelona's nieuwe thuisshirt voor 2017/18.

Het Barcelona 2017/18 shirt is, net als alle edities van de afgelopen 20 jaar, ontworpen door Nike. Het shirt wordt desondanks ieder jaar van een nieuw design voorzien, en dit jaar heeft Nike gekozen voor een gedurfd ontwerp voor het thuisshirt van 'Blaugrana'.
In tegenstelling tot de afgelopen 4 jaar prijkt Qatar Airways niet langer als sponsor op het shirt van Barcelona. De vliegmaatschappij uit Qatar is vervangen door het Japanse Rakuten, die naar verluid een forse prijs hebben betaald om voor de komende 4 jaar te mogen verschijnen op het shirt.

Het design van het shirt is een wereld van verschil ten opzichte van ieder ander Barcelona shirt. De rode en blauwe kleuren zijn intact gebleven, maar Nike heeft ze wel enigszins aangepast voor deze editie. Het resultaat is donkerdere tinten blauw en rood in vergelijken met het 2016/17 shirt. Het nieuwe shirt bevat tevens volledig opnieuw ontworpen strepen. De brede, dominante strepen hebben de weg vrij moeten maken voor een veel dunner, vervagend design.
Unicef heeft haar plaats op de onderrug van het shirt behouden, en de Catalaanse vlag is nog steeds terug te vinden op de bovenrug. Ditmaal is de vlag op discrete wijze geïntegreerd in de nek van het shirt.

Er kan geen twijfel over bestaan dat het Barcelona 2017/18 shirt erg verschilt van het 2016/17 shirt. Hopelijk resulteert dit voor Barcelona en zijn fans tevens in een beter, meer succesvol seizoen.