Mercurial Superfly V - 2016

In 2016 werd het roer omgegooid met de Superfly V, die werd voortgezet met het bovenwerk van Flyknit/brio-kabels, maar introduceerde zowel de gebreide Speedribs voor betere grip als de nieuwe anatomische zoolplaat van nylon waardoor je voet wegzakte meer in de plaat en zorg voor een nog betere vergrendeling met slechts 191 gram. Het bracht ons ook Anti-Clog en werd over het algemeen goed ontvangen door veel spelers.
Mercurial Vapor XI - 2016

De Superfly V gaf ons ook de 11e versie van de Vapor, de lichtste tot nu toe met slechts 167 gram. Het had het dunste Teijin-bovenwerk tot nu toe met synthetische snelheidsribben en een interne steunkooi zoals we die hebben gezien sinds de Vapor 8 om een beetje stabiliteit te geven. Voeg daar de anatomische zoolplaat van de Superfly aan toe en je had een extreem populaire Mercurial die nog steeds wordt gebruikt.
Flyknit Ultra - 2017

Maar Nike was van plan nog grotere dingen te doen en plaagde een beetje voor hun aankomende Mercurials met de Flyknit Ultra in de herfst van 2017. Het kwam uit als een laag uitgesneden Flyknit-versie van de Vapor 11 en had een gebreid bovenwerk met geharde Speedribs en een interessante geleidelijke NikeSkin-coating die aan de onderkant stijver en sterker was en aan de bovenkant zachter werd voor een betere pasvorm en comfort. Het was een zeer beperkte laars, maar leidde tot de ontwikkeling van GripKnit, dat 5 jaar later op de Phantom GX werd geïntroduceerd.
Mercurial Vapor 12 & Superfly 6 - 2018

In 2018 ontstonden de Vapor 12 en Superfly 6, die gemaakt waren om te schitteren op het grootste podium tijdens het WK 2018. Voor het eerst waren de Vapor en Superfly identiek, afgezien van de hoog uitgesneden Dynamic Fit Collar op de Superfly 6. Beide bovendelen waren volledig Flyknit, dat zich helemaal om de voet wikkelde met een intern chassis dat voor stabiliteit zorgde. Het ging ook verder waar de Flyknit Ultra was gebleven met 3D-ontworpen snelheidsribben voor grip en een geleidelijke NikeSKIN-siliconencoating voor de meest optimale pasvorm.
Mercurial Vapor 13 & Superfly 7 - 2019

Een jaar later perfectioneerde Nike hun Flyknit-bovenwerkformule met de Vapor 13 en Superfly 7, die de zachtere Flyknit-garens combineerden met garens met een hoge sterktegraad die op natuurlijke wijze in het bovenwerk vloeiden maar ook kracht en stabiliteit aan het bovenwerk gaven, terwijl weegt slechts 187 g in de Vapor 13-versie. Het nieuwe bovenwerk zorgde voor een iets meer gestructureerd gevoel op de bal, en dankzij de mix van zachte garens en garens met een hoge treksterkte zullen velen beweren dat dit een van de meest comfortabele Mercurials-generaties tot nu toe was. De Swoosh heeft ook de lengte van de noppen vergroot met 1 mm, waardoor ze nog meer bite hebben dan bij de Vapor 12 en Superfly 6.
Mercurial Vapor 14 & Superfly 8 - 2021

Begin 2021 was het tijd voor een nieuwe Mercurial-upgrade. Deze keer nam Nike afscheid en bedankte Flyknit als het belangrijkste bovenmateriaal, en introduceerde in plaats daarvan een bovenwerk van synthetisch composiet, Vaporposite genaamd - in wezen was het een bovenwerk met een sandwich bestaande uit lagen van verschillende synthetische materialen om zowel stabiliteit, kracht als zachtheid te bieden waar het nodig was. Die lagen hadden een dun textielgaas bovenop om een beetje textuur aan de bovenkant te geven, en waren afgewerkt met een dunne siliconenfilm - en hoewel het nogal een verandering was ten opzichte van het volledige Flyknit-bovenwerk, gingen zowel de Vapor 14 als de Superfly 8 door de trend van bijna plug-and-play comfort en bespeelbaarheid direct uit de doos.
Air Zoom Ultra - 2022

Na jaren van hard werken, gaf Nike ons weer een Ultra-boot, waarmee we de innovatie van morgen plaagden. Deze keer had Nike gewerkt aan de integratie van hun Zoom Air-technologie in de Mercurial-schoenen en had ze een zeer beperkte oplage ontwikkeld rond de Zoom Air-eenheid van de KD12-basketbalschoenen. De voetbalschoenen waren in 2020 als conceptschoen getoond op de Nike Innovation Summit in New York en waren nu eindelijk klaar om overal ter wereld te spelen - als je het geluk had om een van de slechts 1.000 uitgebrachte paar te bemachtigen.
Air Zoom Mercurial Vapor 15 & Superfly 9 - 2022

In 2022 introduceerde Nike vervolgens de huidige generatie Mercurial - maar dan met een twist. Het bovenwerk van de Vaporposite+ is vanaf de basis herwerkt. Nike wilde zo min mogelijk structuur in het bovenwerk en toch in staat zijn om de voet vast te zetten tijdens de meest agressieve bewegingen - voetbal is een van de sporten die de meeste lockdown vereisen, en daarom moet je zowel de teen als de middenvoet stevig vergrendelen en de hiel - en toch zorgen voor een goede, natuurlijke hoeveelheid flexibiliteit. Nike stortte zich op de Romeinse sandaal en het bestuderen van de sandalen van Romeinse krijgers toonde een nieuwe manier om de perfecte omsluiting voor een voetbalschoen te creëren. Het resultaat is de SpeedCage - gemaakt met een middenvoet- en hielband voor de meest optimale vergrendeling. Nike maakte hun SpeedCage van een dun, sterk synthetisch materiaal met de ‘straps’ en de uitsparingen om de voet zo goed mogelijk te fixeren. Bovenop de SpeedCage bevindt zich een dunne mesh-laag in de voorvoet om ervoor te zorgen dat je een scherp, blootsvoets gevoel krijgt, evenals een mesh van textiel geweven in een chevronpatroon en vervolgens bedekt met een siliconenfilm om grip te bieden, uniform de bal raken.
De gamechanger in de schoenen is natuurlijk de nieuwe Air Zoom-eenheid in de buitenzool - die we al zagen in Zoom Ultra, maar de nieuwe Air Zoom Mercurial is behoorlijk anders. De Air Zoom heeft een 4,8 mm dikke zak met perslucht - 20 PSI, wat ongeveer 1,3 bar is, meer dan een volledig opgeblazen voetbal kan bevatten. Het geeft je die extra veerkracht in elk streven, net genoeg om je concurrentie te verslaan. De Air Zoom-unit bedekt ¾ van de zool en zit in een kleine holte in de tooling zelf om je zo dicht mogelijk bij de grond te krijgen. Het heeft Nike 2,5 jaar en 3 prototypes gekost om hier te komen, wat aantoont dat deze technologie meer dan klaar is voor die grote games.
Last but not least heeft Nike gekozen voor een nieuwe vorm en plaatsing van de noppen. Deze nieuwe tri-stervormige noppen geven je een plat oppervlak in drie verschillende richtingen, wat betekent dat je effectiever kunt afzetten en snijden. Ten slotte ontdekten ze ook dat snelheid meer is dan alleen acceleratie. Hierdoor reageert deze schoen sneller wanneer je remt of van richting verandert. Snelste is zojuist sneller geworden.
25 jaar Mercurial-snelheid - maar waar gaat de bagageruimte nu naartoe? Laat ons hieronder weten wat je ervan vindt en vergeet niet onze enorme selectie Mercurial-laarzen te bekijken om JOUW volgende laarzen te vinden.