Nike gaat voor de 2000’s vibe | Welkom terug aan de Geo Merlin voetbal

19.08.2019

Geschreven door Joeri Treep

Er is recentelijk een trend gaande bij de grote merken waarbij ze oude shirts of voetbalschoenen terug in de markt brengen. Nike gaat nu een nieuwe kant op met het terugbrengen van een coole en iconische bal voor de Premier League.

In 2000 kreeg Nike de rechten van officiële partner van de Premier League - en werden ze verantworodelijk voor het leveren van de beste en mooist mogelijk uitziende bal in het voetbal. En dat deden ze. De Geo Merlin, die werd gebruikt van 2000 tot 2001, is een van de bekendste ballen in de historie van de sport.

En nu ontmoeten we de bal opnieuw aangezien Nike zojuist een nieuwe versie van de klassieke bal heeft uitgebracht. Met het grote risico in ogenschouw genomen dat dit je oud in de oren klinkt, gan we nu een trip down memory lane nemen en de bal nu van dichterbij bekijken.

Gaat hieronder verder.

Laten we even terug in de tijd gaan. Naar het seizoen 2000/01 in de Premier League. Manchester United is op weg naar hun 7e kampioenschap. De competitie bevat iconische managers als Claudio Ranieri, Gérard Houllier, Bobby Robson, Glenn Hoddle, Arsène Wenger en Sir Alex Ferguson. Spelers als Tony Adams, Marcel Desailly, Roy Keane, Alan Shearer, Paul Ince en Sol Campbell stelen de show op de modderige velden van het Britse eiland.

Tussen al deze grote, historische namen rolde het belangrijkste gereedschap - de voetbal. Het was het eerste seizoen met Nike als officiële leverancier van de bal. En wat was het een goed begin. De bal werd Geo Merlin genoemd en werd gemaakt in een design die vandaag de dag wellicht als simpel bestempeld zou worden. Maar toentertijd was het een nieuwe innovatie op het gebid van hoe voetballen eruit zouden zien.

Het bezat nog steeds de bekende witte basis. Maar de panelen hadden een aantal coole, blauwe details met ook een klein gedeelte goud om te laten zien dat de Premier League tot de top van Europa behoorde. En het maakte deel uit van een paar zeer speciale momenten. Als we er een specifiek moment uit zouden moeten kiezen zou dat wel de goal zijn die Les Ferdinand scoorde voor de Spurs tegen Fulham. Dit was de 10.000e goal in de historie van de Engelse hoogste divisie - gescoord met de Geo Merlin.

De nieuwe versie heeft exact hetzelfde design als de oude met een kleine twist. Het bevat een paar kleine kronen die bedrukt zijn over de gehele witte basis om het verhaal dat de Premier League de beste competitie van allemaal is nog net even wat meer op te hemelen. De bal heeft grotendeels dezelfde technologieën als de nieuwe Merlin bal voor het 2019/20 seizoen. En laten we eerlijk zijn - voetballen worden met de jaren steeds lichter, steviger en hebben een betere touch vergeleken met bijna 20 jaar geleden.

Op de bal staat ook de naam “Geo Merlin” geschreven boven de grote Nike Swoosh. Het heeft ook het oude Premier League-logo in het blauw, groen en rood om het net als het origineel te houden. Een fijne en subtiele touch. Nike heeft besloten om de bal als limited edition uit te brengen - er zijn slechts 600 paar wereldwijd. Dit betekent dat er maar een paar mensen zijn die het geluk zullen hebben om deze te bemachtigen. De ballen zijn genummerd zodat elk exemplaar uniek is. En dat is waarom het ook in een speciale gift box naar alle mensen gestuurd zal worden, die de nieuwe eigenaars zullen kunnen worden van deze erg speciale voetbal. Deze zal een kaartje met een klein verhaal over de bal en de geschiedenis erachter bevatten. Een mooi extra cadeau voor de gelukkigen. Uiteraard kan je de bal ook bij Unisport bestellen. Maar zoals gezegd, het is een super limited edition. Je zal dus snel moeten zijn om jouw exemplaar in handen te kunnen krijgen.

Je kan de bal hier vinden tussen al onze andere Nike voetballen.