Een terugblik op mei: adidas en Nike stelen de show

2015 was tot nu toe al een jaar vol met geweldige releases, maar van al de maanden tot dusver is de maand mei met afstand de beste. Er is een ware revolutie ontstaan in de vorm van adidas X en ACE, de Hypervenom II, en een paar mooie shirts die werden gepresenteerd voor enkele van de grootste clubs van Europa. Kort gezegd is het gewoon geweldig! Lees hier een samenvatting van de afgelopen maand.

Het was adidas die deze maand aftrapte met de introductie van de No Dye pack. De volledig ‘schone’ voetbalschoenen waren zo stijlvol, elegant en ook nog eens ecologisch en duurzaam. Zowel de f50 adizero als de 11Pro werden gemaakt zonder chemische kleurstoffen om het wereldwijde probleem van de duurzaamheid te benadrukken. Een goede actie van het Duitse merk, zonder dat de glans van de limited edition verloren ging.

Later deze maand besloot adidas om de voetbalschoenen een beetje achterwege te laten om de wereld een aantal nieuwe shirts te geven, en daar zeggen wij natuurlijk geen nee tegen! Om te beginnen onthulden zij het nieuwe shirt van Argentinië, dat La Albiceleste zal gaan dragen wanneer zij op jacht gaan naar roem in de Copa America deze zomer. Het klassieke thuisshirt is gemaakt om een eerbetoon te maken naar de vele keren dat Argentinië de beker heeft op mogen tillen. adidas hoopt met dit shirt inspiratie aan de Argentijnen te hebben gegeven zodat zij er alles aan gaan doen om aan het eind van het toernooi met de beker in handen te staan.

Bekijk hier de beste nieuwe uitrusting van mei

Intussen waren ze nog niet klaar, want Bayern München was de volgende in rij om wat liefde te krijgen van adidas. Dit seizoen wonnen de Beieren de Bundesliga met een klassiek gestreept shirt, maar in de voorbereiding voor volgend seizoen lijkt het alsof ze dingen wilden mengen. In ieder geval zullen ze de tegenstander nu domineren met een volledig rood shirt, wat is geïnspireerd door de woorden “Red, Love, Passion”. Zeer elegant, en met de ploeg wat zij hebben zullen ze in dit shirt waarschijnlijk een paar bekers winnen.

Nike was natuurlijk niet van plan adidas al het plezier te laten beleven en had iets heel groots in gedachten. De Nike Hypervenom Transform was een aanloop naar de grootse lancering van de Hypervenom II, maar eigenlijk stond het tegelijkertijd zelf in de schijnwerpers, simpelweg vanwege het indrukwekkende ontwerp. Onze monden vielen open toen we voor het eerst zagen dat de kleur veranderde. Dit was totaal anders dan we normaal gesproken zien, en een uitstekende manier om de eerste Hypervenom achter te laten en af te sluiten.

Het is misschien een gewoonte van de merken dat ze eerst aftrappen met een voetbalschoen om vervolgens een aantal shirts uit te brengen, aangezien dat hetgeen is wat Nike ook precies deed. Barcelona en Paris Saint Germain waren de twee gelukkigen die voor volgend seizoen in stijl werden uitgerust.

Beide shirts zijn ongelooflijk elegant op hun eigen manier en zijn door jullie allemaal zeer positief ontvangen. Vooral het shirt van Barcelona beschikt over tal van coole detaillering, die hen echt onderscheidt van voorgaande jaren, met als één van de hoogtepunten de kraag van het shirt. Hierop staat de Catalaanse vlag, wat een eerbetoon geeft aan Catalonië. Het is iets dat de afgelopen jaren ook al op de shirts van Barcelona stond, maar dit jaar heeft het een meer duidelijke en prominentere rol gekregen.

Bekijk hier de beste nieuwe uitrusting van mei

Richting het einde van de maand begint het echt te prikkelen, en na een paar teasers, waar ze beloofden een voetbalrevolutie te brengen, onthulde adidas de drastische verandering van zijn voetballijn. Ze lieten de oude voetbalschoenen varen en besloten een nieuwe weg in te slaan. Door de X en Ace uit te brengen was de revolutie een feit – een gedurfde stap.

adidas had veel onderzoek gedaan, samen met een paar van de grootste (ex)-voetballers op aarde. De meest prominente zijn Pep Guardiola. Hij ontdekte dat in het moderne spel slechts twee types spelers bestaan. Degenen die het spel verdelen en de lijnen uitzetten, en een speler die chaos veroorzaakt, welke niet kan worden gecontroleerd en in een oogopslag iets kan creëren. Om deze spelers een steuntje in de rug te geven, maakte adidas de Ace voor de spelverdeler en de X voor de chaotische types.

Op het moment dat adidas zijn X en Ace hadden onthuld, introduceerde Nike ook hun eigen revolutie. De introductie van de Hypervenom Transform was een opstapje naar de Nike Hypervenom II. Nike heeft zichzelf echt overtroffen in termen op het gebied van innovatie en technisch vermogen, waar ook aandacht voor detail een enorme factor was in het creëren van de schoen voor de wendbare, dodelijke spits.

De Hypervenom II werd uitgebracht in een grijze kleurenvariant, dat later een deel van de collectie Silver Storm Pack bleek te zijn. De nieuwe Mercurial, Tiempo en Magista collecties werden gisteren uitgebracht en krijgen in navolging van de Hypervenom dezelfde stijl, met een verzachtend bovendeel, maar met levendige en zeer opvallende tinten.

Bekijk hier de beste nieuwe uitrusting van mei

Het is een verdraaid gekke maand, met de grootste lanceringen tot dusver dit jaar. We kunnen niet wachten om alle nieuwe voetbalschoenen in actie te zien in de Champions League finale, die steeds dichterbij komt. Wat was jouw hoogtepunt deze maand?