Alles was er klaar voor. 67.000 fans hadden plaats genomen in de Estadio Nacional in Brasilia. En miljoenen wereldwijd keken mee voor de tv-schermen. Op het veld liep een jonge Braziliaan die groots droomde met een paar gloednieuwe voetbalschoenen. Het waren een paar Hypervenom en in 3 minuten gebeurde alles waar iedereen op had gehoopt…

Neymar knalde de bal boven in de hoek achter een hulpeloze Japanse keeper. Het was de openingswedstrijd van de Confederations Cup en terwijl 200 miljoen Brazilianen konden juichen, deden ze hetzelfde in Nikes HQ. Neymar had namelijk niet alleen een doelpunt gemaakt. Hij had dit gedaan voor de hele wereld, in Nikes nieuwste innovatie. Een nieuwe collectie voor de dodelijke aanvaller. Het was slechts het begin van een indrukwekkend succesverhaal.

Hypervenom bestaat al 2 jaar. Dat is op zich geen overweldigende prestatie. Maar in die twee jaar heeft Nike niets aan de constructie van de schoen veranderd. Dat zegt echt heel wat over het feit dat Nike een ongelooflijk goede voetbalschoen voor zijn tijd had gemaakt.

Toen Hypervenom gelanceerd werd, heeft Nike benadrukt dat de schoen gemaakt was op basis van vier parameters: Fit, Touch, Traction en Style. Dit resulteerde in een heel nieuw type voetbalschoen, met een bovendeel van NikeSkin, dat voor deze strakke maar toch flexibele pasvorm zorgt. En ook een nieuw ontworpen zool, met een “split-toe” functie die de energie die afgeleid wordt van de teen, isoleert en deze gebruikt om een meer behendige bewegingsvrijheid te creëren.

Nike lanceerde Hypervenom als “A new breed of attack” en het staat buiten kijf dat de Hypervenom zijn eigen plaats op de markt heeft gekregen met Rooney, Cavani, Lewandowski en niettemin Neymar Jr. als de grootste vertegenwoordigers van de aanvallersschoen. De laatste heeft ook zijn eigen persoonlijke stempel gezet met twee signature schoenen; de eerste, Sonho Dourado, tijdens het WK en de tweede, Liquid Diamond, die begin 2015 gelanceerd werd.

Nike Hypervenom was een indrukwekkende innovatie toen deze terug in 2013 gepresenteerd werd, en het is niet minder indrukwekkend dat deze nog helemaal niet outdated is in 2015. Met de nieuwste Hypervenom Transform heeft Nike het vierde element, style, naar nieuwe hoogten gebracht. We kunnen gewoon niet wachten om te zien, wat Nike nog meer in petto heeft voor de Hypervenom voetbalschoenen.

Hypervenom heeft aan tal van verschillende designs geboden. We hebben een aantal van de meest populaire en vooral meest memorabele Hypervenoms de afgelopen twee jaar gekozen. Welk design is volgens jou het vetste geweest?