There will be haters. Dat is de titel van adidas nieuwe campagne. Vooraan op het podium staat de nieuwe generatie van f50 adizero te kijken naar al zijn tegenstanders. Niemand boven, niemand naast. Dit is het nieuwste lid van de adidas familie. Een nieuwe generatie van lichtgewichten die alle snelle spelers ter wereld stormenderhand zal veroveren. Kijk met ons mee.

Het laatste jaar heeft adidas een nieuwe generatie gepresenteerd van zowel Predator, Nitrocharge en meest recent 11pro. Nu is f50 adizero aan de beurt en die is zeker niet saai. De lichtgewicht van adidas staat sinds de lancering van de eerste generatie in 2004 tussen de allerbesten in de wereld. Het is een strijd tegen het gewicht geweest voor adidas die voortdurend verlaagd is tot de vorige generatie een schamele 150 gram woog.

Heb je er ook op gewacht? Je kunt de nieuwe f50 adizero Haters Pack hier vinden

Nu lijkt het er echter op dat adidas een nieuwe formule heeft gevonden voor hun lichtgewicht. Het team achter de nieuwe f50 heeft namelijk een beetje extra slagkracht in de voetbalschoen gestopt en deze weegt nu 195 gram. Het is een bewuste en niettemin natuurlijke ontwikkeling in de constructie van lichtgewicht schoenen. Het is naderhand duidelijk geworden dat een laag gewicht niet per se gelijk is aan hoge snelheid. Er zijn ook andere elementen die invloed hebben op hogere snelheid en deze heeft adidas geprobeerd om te gebruiken bij het maken van de nieuwste generatie van f50 adizero.

Laten we beginnen met de dingen die niet gewijzigd zijn. Het bovendeel is nog steeds gemaakt van het zachte Hybridtouch materiaal wat erg populair is omdat het comfort van een leren schoen biedt. Aan de binnenzijde heeft adidas ook de schoen met synthetisch suède gevoerd, dat een hoog comfort biedt en tegelijkertijd is het materiaal dun genoeg om te rekken naar de vormen van de voet.

En hier stopt meer of minder de vergelijking met de vorige versie. De rest van de voetbalschoen komt namelijk met kleine of grote aanpassingen waardoor deze f50 adizero meer stabiel, comfortabel en scherper is dan voorheen. Zo heeft adidas het Speedfoil verwijderd om een bovendeel van een stuk te kunnen maken, wat voor een meer stabiele schoen zorgt. Dit heeft uiteraard grote invloed op de toename van gewicht, maar van de feedback van spelers en onderzoek heeft het adidas team kunnen concluderen dat stabiliteit in de schoen belangrijker is bij het maken van een goede speedschoen dan het lichtgewicht materiaal.

Laat ze maar blijven haten. Ze benijden je gewoon om je nieuwe f50 adizero

adidas heeft het bovendeel van hun f50 naar een heel nieuw niveau gebracht met het ontwerpen van een nieuwe 360º 3D dribbletex structuur die meer wrijving tussen voet en bal geeft. We kennen Dribbletex al van eerdere modellen maar adidas heeft het concept agressiever gemaakt en het bedekt nu het gehele bovendeel. Het doel is om meer grip op de bal te geven in alle weersomstandigheden en vooral in natte en gladde condities, waar de bal een grotere neiging heeft om weg te glippen.

De nieuwe f50 adizero is gemaakt op dezelfde leest als de vorige modellen, maar de neus is iets meer afgerond omdat adidas feedback heeft ontvangen dat deze te puntig was. Stabiliteit is zeker een sleutelwoord geweest bij het ontwerpen van de nieuwe f50, want naast de reeds genoemde aanpassingen is de wreef ook een stukje hoger gemaakt. Het resultaat is een voetbalschoen met minder knelpunten en die ook een meer persoonlijke fit heeft.

De hielkap is een ander gebied waar adidas ernaar gestreefd heeft om meer stabiliteit en daardoor ook meer comfort te creëren. Aan de binnenkant is het materiaal gemaakt met een zacht en bijna luchtig synthetisch materiaal dat de hiel omarmt en voor een vast lockdown effect zorgt. Tegelijkertijd is vergeleken met het vorige model de hielkap een beetje hoger gemaakt om de voet steviger op zijn plaats te kunnen houden in de schoen.

Is de nieuwe generatie van f50 iets voor jou? Vind ze hier

En we zijn nog niet klaar, want als we een kijkje nemen onder de schoen vinden we een heel vernieuwend noppensysteem. adidas is creatief geweest en geïnspireerd door de schoenen van de 100 meter sprinters, die een special grip in de grond vereisen om optimaal gebruik te kunnen maken van hun snelheid. Daarom heeft adidas sprinterspikes toegevoegd onder de middenvoet. De gedachte is dat wanneer een speler moet versnellen, hij een meer agressieve constructie nodig heeft; Precies zoals de 100 meter lopers het nodig hebben.

Dit is echter niet alles wat er veranderd is. adidas heeft namelijk ook gewijzigd hoe de noppen onder hiel geplaatst zijn, deze vormen nu een driehoek. De middelste nop biedt stabiliteit maar fungeert ook als een stootblok om een meer vaste grip te geven in de grond. De twee achterste noppen zijn uiteraard nodig om voor de balans tussen voorvoet en hiel te zorgen. De noppen zijn gevormd zoals we deze van adidas Speedtraxion systeem kennen en dit is dus iets wat adidas heeft behouden heeft bij het ontwerpen van deze nieuwe generatie.

En dan is er natuurlijk ook het nieuwe ontwerp dat adidas “ghost graphic” noemt. Een grafiek die een dynamisch en explosief effect geeft. Tegelijkertijd zijn de drie strepen nu op de hiel geplaatst om een nieuwe visuele expressie te geven maar ook om het innovatie ontwerp te kunnen maken en iedereen die niet de nieuwe f50 heeft zal zeker jaloers hierover zijn. Als iemand je benijd om je nieuwe schoenen, vergeet dan niet dat er altijd haters zal zijn, maar ze benijden je alleen omdat ze heel graag jou zouden willen zijn…

Geef ze iets om over te praten. Vind de nieuwe f50 adizero hier

ALT_TAG

Er is veel reden om blij te zijn vandaag. adidas presenteert namelijk een gloednieuwe f50 adizero en deze is niet alleen nieuw maar ook een heel nieuwe generatie. Met veel nieuwe en innovatie kenmerken. Wij kijken ernaar uit om meer te weten over de nieuwe lichtgewicht van adidas, maar wat is jouw eerste indruk van de schoen?