Begin deze zomer kon PUMA een nieuwe creatieve samenwerking met een aantal modemerken onthullen. Een samenwerking waar de kledingmerken de creatieve vrijheid hadden om hun stempel te zetten op PUMAs lichtgewicht schoenen evoSPEED. Nu zijn deze schoenen verkrijgbaar in een beperkt aantal.

PUMA heeft altijd veel moeite gedaan om hun imago te vormen als de opgewekte jongen in de klas die niet bang is om zijn eigen weg te gaan. Dit is een van de redenen waarom Mario Balotelli besloot om lid te worden van de PUMA familie, toen hij begon te spelen met PUMAs nieuwe evoPOWER.

Het is echter niet evoPOWER maar evoSPEED die in het middelpunt staat van deze samenwerking tussen PUMA en de vier wereldberoemde kledingmerken. Elk merk is de creatieve vrijheid gegeven om een paar evoSPEED te ontwerpen, en terwijl het design de nieuwste evoSPEED 1.3 weerspiegelt dan komt de technische basis van 1.2.

Het bovendeel is gemaakt van het ultradunne microfiber materiaal van de Japanse experten Teijin. Het bovendeel helpt onder andere een verbeterde touch op de bal te geven en een extra goede fit. En dit bovendeel heeft BAPE, trouwens ook afkomstig uit Japan, ervoor gekozen om te ontwerpen in hun karakteristieke camo-design.

De Limited Edition evoSPEED van BAPE is hier verkrijgbaar - voor €250.

Het is verre van de eerste keer dat BAPE (wat staat voor Bathing Ape) zo’n samenwerking ingaat. Zo hebben ze bijvoorbeeld ook samen met Pepsi, Nintendo Pharrell en Kanye West ontworpen. Deze keer is PUMA dan aan de beurt. Ben je verliefd geworden op dit model, moet je echter snel zijn want er zijn namelijk slechts 100 paar wereldwijd gemaakt.

En vanuit Japan is PUMA verder gereisd naar een van de grote modemekka’s, namelijk Parijs in Frankrijk. Hier vonden zij Colette, die de meer discrete variant ontworpen heeft. Colette is echter bekend voor hun eenvoudige en stijlvolle designs, en hun identiteit komt dan ook tot zijn recht in dit model dat alleen in 70 paar komt wereldwijd.

De Limited Edition evoSPEED van Colette is hier te bestellen - voor €250.

Wat evoSPEED betreft is deze schoen gebouwd op het 1.2 model. Dit is onder andere te zien, doordat PUMA's Ever Fit Cage aan de binnenkant van de voetbalschoen zit en niet aan de buitenkant als bij het nieuwste model. Het verandert echter niets aan het skelet, dat nog altijd een optimale pasvorm biedt voor de voet en ervoor zorgt, dat de schoen de voet omarmt in een reuze berenknuffel.

Dat was Azië en Europa. Waar ga je dan daarna heen? Het antwoord is voor de hand liggend - New York City. Hier heeft PUMA niet een, maar hele twee partners gevonden. De ene is Alife - het leefstijl concept uit de hart van New York. En als je hun evoSPEED variant ziet, weet je dan ook meteen wie deze ontworpen heeft. Dit model komt net als de Colette variant uit in 70 paar wereldwijd. Bestel de Limited Edition evoSPEED van alife hier - voor €250.

evoSPEED is heel letterlijk een speedschoen en een van de dingen die voor snelheid zorgt, is de zool die gemaakt is van PEBAX. Dit materiaal garandeert een optimale flexibiliteit, vooral in de voorvoet, waar een grote bewegingsvrijheid heel centraal is voor de versnelling. Tegelijkertijd is evoSPEED uitgerust met de Speedtrack torsiebar die de reactiesnelheid van de schoen verbetert en voor een meer efficiënte overdracht van energie zorgt.

En terwijl alife het hart van New York representeert, dan heeft KITH de ambitie om de grote diversiteit van New York te omarmen. "Kith" betekent iets bekend te maken in oud Schots, en kort gezegd gaat het erom degene te zijn met wie iedereen wilt spelen. En dat wil PUMA dus graag, en daarom kreeg KITH de mogelijkheid om een evoSPEED schoen te ontwerpen.

Je kan de Limited Edition evoSPEED van KITH hier vinden - voor €250.

Deze collectie is in veel opzichten een fusie van vele dingen. Niettemin een oude en een nieuwe evoSPEED. Want PUMAs geüpdatet print aan de binnenzijde van de evoSPEED 1.3 heeft namelijk ook plaats gekregen in deze collectie. Een mooie touch die goed past bij de alternatieve designs van de verschillende merken.

Of het voetbal is, dat is binnengedrongen in de modewereld of andersom, is moeilijk te zeggen. Toch is het een feit dat mode en voetbal meer en meer hand in hand gaan. En dit feit benadrukt PUMA onder andere met deze PUMA Cream collectie. Wat vind je ervan? Zijn deze te veel of super gaf?