Sinds Nike de verantwoordelijk voor Manchester Uniteds shirts overnam in 2002, hebben ze ons veel verschillende design gepresenteerd. Designs die zowel het verleden als ook meer recente tijden hebben geëerd. In een club met zo’n trotse geschiedenis als United is het niet altijd gemakkelijk geweest om iedereen tevreden te stellen. Met het fiasco van het afgelopen seizoen is het echter tijd om terug te keren naar de wortels. Zie het nieuwe Manchester United shirt hier.

Het einde van vorig seizoen was voor Manchester United een tijd met gemixte gevoelens. Aan de ene kant konden ze hun 20e Engelse kampioenschap vieren, maar aan de andere kant betekende het ook het einde van een tijdperk. Een tijdperk met Sir Alex Ferguson aan de leiding die zijn laatste seizoen kon afsluiten met zijn 13e kampioenschap. Het afgelopen seizoen was als velen hadden gevreesd, en nu is het tijd voor een wedergeboorte van de club die in de jaren 90 en 00 synoniem is geweest met de absolute top van de Premier League.

Dat is de missie die Nike op zich heeft genomen en ze beginnen waar elke voetbalclub mee begint - met het shirt. Vandaag heeft Nike namelijk hun nieuwste bijdrage aan Manchester United onthuld en de ontwerpers bij Nike hebben zich duidelijk laten inspireren door een periode in de clubs geschiedenis die een van de clubs meest belangrijke opstapjes vertegenwoordigt, namelijk de jaren 80.

Zo is kraag en mouwen gemaakt met hetzelfde ontwerp dat in de jaren 80 een populaire United brand was. Het Zwart/Rood/Wit gestreepte design werd voor de eerste keer gebruikt, toen De Rode Duivels met hun iconische sponsor Sharp op de borst begon te spelen. Terwijl de kraag toen meer gevormd was als een V-hals dan de nieuwe variant, dan doet het design denken aan de tijd wanneer Manchester United langzaam van de grandeur van de jaren 50 en 60 heeft herbouwd.

Afgelopen seizoen heeft Nike een klein eerbetoon gemaakt aan het iconische shirt van Eric Cantona met de polokraag en de knopen in de hals. De polokraag is nu vervangen door de stijl uit de jaren 80, maar Nike heeft de knopen bewaard, ook al hebben ze deze teruggebracht tot slechts een enkel knoop. Een leuk detailtje die het shirt een stijlvol design geeft.

Net als in 1982 waar Sharp voor de eerste keer te zien was op Manchester Uniteds shirts, biedt de club dit jaar ook een nieuwe sponsor welkom, namelijk Chevrolet. De Amerikaanse autoproducent werd aangekondigd als de nieuwe sponsor terug in 2012 en zal het nu overnemen van Aon die de prestigieuze plaats op de borst heeft gehad sinds 2010. En je kan net zo goed wennen aan het logo, want de Chevrolet heeft een 7 jaar contract met de club ondertekend.

Naast deze feiten is alles zoals we het kennen. De rode kleur is sinds het begin 1900 synoniem geweest met de club en domineert nog steeds het thuisshirt van De Rode Duivels. Het nieuwe thuisshirt is natuurlijk gemaakt met Nikes bekende Dri-FIT technologie die het shirt comfortabel maakt om in te spelen met zijn vermogen om het shirt droog en licht te houden.

Het komende seizoen zal voetbal er een beetje uit komen te zien. Het zal namelijk de eerste keer zijn dat Manchester United niet zal deelnemen aan Europees voetbal sinds het verbod tegen de Engelse clubs in 1985-1989. De fans kunnen zich ermee troosten dat ze sinds de terugkeer naar Europees voetbal 13 Engelse kampioenschappen, vier FA Cup titels, twee Champions League titels en twee Intercontinentale titels gewonnen hebben. Zal Louis Van Gaal kunnen voldoen aan Sir Alex Fergusons indrukwekkende statistieken...?

In Manchester United moeten ze nu het imperium herbouwen dat Sir Alex Ferguson zo prachtig heeft gecreëerd. Louis Van Gaal is de nieuwe man aan het roer en hij heeft al Ander Herrera en Luke Shaw naar de club weten te halen. Nu heeft Nike de eerste stap gemaakt naar nieuwe grootheid met een nieuw thuisshirt dat herinneringen aan de jaren 80 oproept. Het decennium waar Ferguson bij de club kwam. Wat vind jij van het nieuwe thuisshirt van Manchester United? Is het een voltreffer van Nike?