43 jaar geleden maakt Nike hun eerste voetbalschoen, en over de jaren heeft Nike veel geleerd van spelers, onderzoeken en testen om een meer kennis te verkrijgen voor het maken van voetbalproducten die uiteindelijke spelers kunnen helpen bij het verbeteren van hun spel. Er zijn veel mooie momenten geweest sinds die tijd - we kijken hier naar een paar.

Nike begon hun voetbalreis terug in 1971 met de lancering van “The Nike” voetbalschoenen, die de eerste voetbalschoenen waren die de iconische swoosh droeg. Die kosten toen der tijd 17 dollar - ca 72 euro. in 2014 - deze ging stuk bij koud en warm weer, en Nike verhuisde snel hun focus weg hiervan. Maar er was een start.

1978. Nike rakelde hun voetbalzaken weer op als dezelfde manier als Phil Knight Nike had opgebouwd als hardloopmerk; In de achtertuin van het bedrijf. Nike orginele voetbalafdeling ontstond na een afspraak met Portland Timbers, en in minder dan 10 jaar hadden ze 10 nationale teams en ongeveer 40 spelers.

1982. Een groot jaar voor Nike. Aston Villa wint de Europa Cup met al hun spelers in Nike voetbalschoenen. Nike eerste sterspeler werd de legendarische Ian Rush - en Sunderland FC werd het eerste Europese team dat speelde in een Nike voetbalshirt.

1994. In de WK-finale in Californië speelde 8 van de 22 spelers van Brazilië in een Nike Tiempo Premier voetbalschoen. Brazilië won het WK voor de vierde keer en twee dagen na de finalen bracht Phil Knight naar buiten dat hij een afspraak wilde maken met het Braziliaanse elftal. Tegelijkertijd tekende Nike ook een contract met het Amerikaanse elftal.

1996. Nike begon een samenwerking met CBF, de Braziliaanse voetbalbond. Tegelijkertijd investeerde ze in een voetbalschoenen fabriek in Montebelluna in Italië. Waar de focus kwam te liggen bij het ontwikkelen en testen van de nieuwste voetbalschoenen. Dat resulteerde onder ander in de toen der tijd unieke Nike Air GX, die veel inspiratie zou geven aan vele toekomstige voetbalschoenen.

1997. Een jaar dat de voetbalschoenen veranderde voor altijd, toen Nike aan de slag ging met het testen van een premium voetbalschoen gemaakt van nieuw synthetisch leer - de eerst van zijn soort - en spelers waren er zo weg van dat ze deze niet meer terug wilde geven na het testen. Het volgende jaar in Frankrijk gaf Ronaldo de schoenen een debuut - en snelheid is sindsdien nooit meer hetzelfde geweest...

1998. Voor de eerste keer laat Nike een reclame zien met een heel team, waarbij Brazilië de tijd dood op Rio’s vliegveld door sensationeel mooi voetbal te spelen in de “Airport”-reclame. Dat was ook het startsignaal voor Nike’s filosofie met snel, creatief en spontaan voetbal, die ze al die tijd oproepen.

2000. Nike ontwikkeld een filosofie voor het maken van een mooi, atletisch geïnspireerde uitrusting door middel van een body scan. De innovatieve aanpak leidde naar het maken van voetbalkleding naar de specifieke behoefte van voetballers met geweven Mesh- vlakken voor een betere ventilatie, dikkere gebieden voor extra warmte en rekbaar materiaal.

2001. Dit jaar markeert de start van een lange relatie tussen Nike en Manchester United, in deze tijd ‘s werelds meest beroemde voetbalclub. Nike werd de officiële leverancier van kleding en uitrusting na een deal dat begon in 2002. De club hersteld - wellicht als gevolg door de nieuwe shirts - Premier League-titel in seizoen 2002/2003.

2002. “The Secret Tournament” is Nike’s grootste en wereldwijde initiatief verspreide tot op heden - de reclame bevat 24 Nike-sterren, die een evenement houden in 13 landen, en de reclame is te zien in 52 landen. Op het veld in Japan wint Brazilië nog een keer zijn 5e WK trofee met twee doelpunten in de finale van Ronaldo. Dezelfde Ronaldo zet een Braziliaans record met 12 WK-doelpunten in zijn carrière. Deze verbrak hij trouwens in 2006, en zette een wereldrecord.

2005. Onder een sneeuwstorm tijdens een FA Cup-wedstrijd is het onmogelijk voor de lijnrechters en commentator en de 40.000 fans om de witte bal te zien, halve wegen de wedstrijd veranderd de scheidsrechter de officiële wedstrijd met een gele/blauwe Nike Total 90 Aerow Hi-Vis Premier League bal, dat de eerste is in zijn soort. Nike Sponsort in 2014 zowel Serie A, Premier League, La Liga en FA Cup.

Het zelfde jaar maakt Nike een video, dat genaamd is “Ronaldinho: A Touch of Gold,” dat die keer op het nieuw startende YouTube opdook. De reclame werd gemaakt voor de lancering van de nieuwe Tiempo voetbalschoen, en laat zien dat Ronaldinho de nieuwe Tiempo aan heeft en de bal vier keer tegen de lat shopt zonder dat deze veel de grond raakt. De reclame werd overigens YouTube’s eerst video met meer dan een miljoen views - en leidde daarmee de start van de virtuale video’s

2006. Nike bleef digitaal met Joga Bonito-campagne, dat een geheel nieuwe aanpak voerde; namelijk een samenwerking was met Google voor het maken van een social networking-site, waar mensen mooi voetbal met elkaar konden delen voor het WK 2006 in Duitsland - en er kwam heel wat moois voorbij moeten we je zeggen!

2010. Een groot WK-jaar, en Nike is natuurlijk klaar - ze lanceren hun “Write the Future”-campagne, die de snelste gedeelde Nike Football video was aller tijden. Tegelijkertijd werd Nike’s Elite Pack voor het WK 2010 in Zuid-Afrika ook een grote hit met vier voetbalschoenen in dezelfde zilver/oranje ontworpen kleuren. De kleuren werden gekozen zodat deze makkelijk te herkennen zou zijn op het groene veld, zodat de teamgenoten elkaar makkelijkere konden vinden in de heet van de strijd.

2013. Ontworpen voor de nieuwe type aanvaller werd de Hypervenom voetbalschoen gelanceerd om spelers te helpen om snel ruimte te creëren zodat ze kunnen schieten vanuit elke hoek. Nike verzamelde feedback van onder andere Wayne Rooney en Neymar, de voetbalschoenen zijn gemaakt met NIKESKIN, dat zorgt voor een flexibel en dun bovendeel - veel dichter bij een blote voeten gevoel komt je niet.

2014. Dit is een gigantisch jaar voor Nike, waar ze zowel hun revolutionaire Magista en Superfly voetbalschoenen lanceren, dat gemaakt is van Flyknit en de Dynamic Fit Collar introduceert. Tegelijkertijd lanceren ze hun “Winner Stays”-video. dat inmiddels in de eerste maand 140 miljoen views heeft behaald, dat maakt het tot een van de meest bekeken Nike Football-video aller tijden op YouTube.

Later vandaag komt de “The Last Game”-video uit. Waar we hoge verwachtingen van hebben. Stay tuned hier voor meer informatie.

Welke reclame van Nike vind jij de vetste reclame, die wij in de loop der tijd gezien hebben - en heb jij misschien een Nike voetbalschoen, waar je heel erg blij mee was? Deel graag je mening met ons in het veld hieronder of op Facebook of Instagram.