Unisport WebTV: Nike WK 2014 Martin Lotti interview

Het wordt het ernst! De laatste betekenisvolle wedstrijd van het seizoen 2013/2014 is gespeeld en nu kunnen we met volledige focus uitkijken naar ‘s werelds grootste voetbalevenement. Het is niet omdat we tot nu toe geen focus hebben gehad voor het WK. Bij Nike’s Innovatie Summit in april was er bijzondere focus op het WK, en raakte we aan de praat met Nike Football Creative Director Martin Lotti.

Als er iemand is die precies naar dit WK heeft uitgekeken, dan is het Nike wel. Sinds 1997 heeft Nike ervoor gezorgd om de Brazilianen netjes te kleden en deze taak hebben ze met veel eer volbracht. Historisch gezien heeft Brazilië altijd grote rol gespeeld in de voetbalwereld. Voor Nike voelt het WK in Brazilië als een evenement waar alles een hogere eenheid zal vormen.

Daarom zorgt Nike er ook voor dat ze goed voorbereid zijn voor het WK. Tijdens het WK heeft Nike namelijk de verantwoordelijkheid voor Brazilië, maar ook voor 10 andere landen, waaronder grote landen als Frankrijk, Engeland en Nederland. En voor dit WK heeft Nike’s ontwerpteam overwegend focus gehad op, wat Marin Lotti noemt “Complex simplicity” (Complexe eenvoud).

Dit idee is zo gebaseerd dat het shirt van een afstand heel eenvoudig, stijlvol en iconisch eruitziet terwijl de complexiteit in het shirt stijgt wanneer je hier dichter op kijkt en je alle kleine details ziet die deel uitmaken van het ontwerp. Een van de argumenten om deze gedachtegang te volgen, was de feedback van de spelers die in hoge mate erom handelt om het wapenschild van het land aan het licht te brengen. Het wapenschild is op vele manieren een trotse vertegenwoordiging voor een land en de voetbalbond ervan, zo heeft Nike een simpel ontwerp gemaakt om dat te benadrukken.

Als je denkt dat het eenvoudig klinkt om een voetbalshirt te ontwerpen, dan heb je verkeerd gedacht. Want een van de dingen die Martin Lotti ook benadrukt, is het grote werk dat achter een eenvoudig shirt ligt. Alles van inspiratiebronnen, input van spelers tot het eigen ontwerp en de productie van shirt. Het proces omvat honderden mensen, dus als uiteindelijk het resultaat op het veld verschijnt dan staat er een trots team erachter te kijken wanneer de sterren als Neymar, Cristiano Ronaldo en Ribery hun kleuren laten zien.

Ook Nike’s voetbalschoenen zullen ongetwijfeld storm lopen tijdens het WK, wanneer Cristiano Ronaldo, Iniesta, Ribery, Götze en vele andere hun opwachting doen met Nike’s nieuwste innovaties. Martin Lotti legt uit dat Nike nu een heel andere kijk op voetbalschoenen heeft. In het verleden draaide het erom op welke positie je op het veld speelde, maar nu kijkt Nike meer naar de speelstijl en ontwikkelt de voetbalschoenen vanuit deze gedachtegang. Dit heeft onder andere de basis gelegd voor de ontwikkeling van de nieuwe Magista Obra en Superfly IV.

Met Nike’s WK-collectie hebben ze zich ingedekt zowel op het veld als buiten het veld. De collectie houdt alles in van voetbalschoenen tot voetbalshirt tot training- en vrijetijdskleding. Nike noemt een groot deel hiervan “Athelete Journey” en hier maakt Nike F.C ook deel van uit. Wat dan ook, deze zomer staat in het teken van voetbal en het WK, en Nike is klaar voor het grootste sportevenement van het jaar.

Nikes Innovation Summit in Madrid was een groots evenement met als hoogtepunt de presentatie van de Superfly IV. Maar de focus ligt vooral bij het WK deze zomer, en er is geen twijfel mogelijk dat Nike ernaar uitkijkt net als alle andere, totdat het losbarst in Brazilië. Welke van Nike’s elftalshirts en voetbalschoenen vind jij de beste WK bijdrage van Nike, en wie denk je zal erg gaan opvallen tijdens het WK?