“Stel je een flinterdunne voetbalschoen voor, waar de steun van draden komt” Dit waren de woorden van Nike in 2009 toen ze revolutie maakte voor lichtgewichtschoenen met de Mercurial Vapor Superfly. Dit jaar, 5 jaar later, werd de ontwikkeling van de Superfly collectie echt zichtbaar toen Nike de vierde generatie van de lichtgewicht presenteerde. We reizen een beetje terug in de tijd van de Superfly tot aan de nieuwste Superfly IV.

In vele jaren hebben de grootste voetbalmerken goed werk verricht door het creëren van voetbalschoenen, die niet alleen kunnen shoppen tegen een voetbal, maar die ook over een aantal elementen beschikken die het verschil kunnen maken tussen succes en een fiasco. Een van de belangrijkste elementen in dit verband is al jaren lang in beweging. Om heel precies te zijn, het begon waarschijnlijk toen Nike hun eerste Mercurial tijdens het WK in 1998 presenteerde.

In vele opzichten werd deze voetbalschoen een mijlpaal voor de ontwikkeling die wij de afgelopen 15 jaar hebben meegemaakt. 11 jaar na Nike’s eerste Mercurial werd het tijd om de markt te revolutioneren en daarom presenteerde Nike hun tot nu toe lichtste voetbalschoenen met een gewicht van 185 gram onder de naam Mercurial Vapor Superfly.

Het revolutionaire aspect van de voetbalschoenen bestaat uit vele dingen. Het meest tastbare en zichtbare is dat Nike gekozen heeft om hun Flywire technologie toe te voegen aan hun voetbalschoenen. De technologie is gebaseerd op het idee om een optimale basis voor een voetbalschoen te creeren die een strakkere fit rondom de voet heeft. De draden fungeren daarom als een soort kabels op een hangbrug. Die verankert zitten rondom de vetersluitigen en bewegen zich langs de zijkant naar benende, zodat de schoen optimaal samen gespannen wordt rond om de voet, wanneer de veters aangetrokken worden.

Op die manier verzekerd Nike er ook voor dat de voetbalschoen goed kan ondersteunen, waar de eerste behoeft naar is. Door het gebruiken van Flywire kan Nike een aantal eerder materialen die noodzakelijk waren voor ondersteuning negeren. Samen met het ultra dunnen Teijin Microvezel bovendeel, ook meegenomen van de daarvoor eerdere Superfly, is hierdoor het dunste bovendeel op een Nike voetbalschoen.

Door het verwijderen van elementen van de schoen kan Nike ook het gewicht dramatisch reduceren. Maar het element dat de grootste invloed heeft op deze factor was Nike’s vervanging van de zool. Bij deze Superfly heeft Nike namelijk een nieuwe carbon vezel onderzool ontwikkelt, dat er voor zorgde dat Nike een gram van het gewicht er af kon halen. Ook de noppen configuratie is ontwikkeld om een betere grip in de grond te krijgen, zodat spelers beter kunnen versnellen.

Nadat de wereld een jaar de tijd heeft gehad om te wennen aan de eerste Superfly, was Nike van mening dat het tijd was voor een nieuwe generatie van de voetbalschoen met snelheid. Het kon niet beter passen met het jaar waar het WK gehouden zou worden in Zuid-Afrika. Als perfecte match was Cristiano Ronaldo natuurlijk hoofdpersoon bij de presentatie van de Superfly II.

Opnieuw heeft Nike gebruik gemaakt van de Flywire technologie, maar gebaseerd op de feedback en nieuwe inzichten was de locatie en de hoeveelheid draden tot dusver zo dat de fitting rondom de voet geoptimaliseerd werd. Dit model wordt ook gedragen door de karakteristieke carbon zool, maar waarmee de Superfly II zich het meest van onderscheid bij zijn eerste generatie is het noppensysteem. Hier heeft Nike iets gedaan dat erg interessant is om te observeren.

Ze hadden namelijk ontdekt dat tijdens het WK in 2006, bij 845 gevallen in 63 wedstrijden speler uitgleden. Dat komt neer op 14 keer per seconde tijdens een wedstrijd en op basis hiervan werkte Nike samen met onder ander Cristiano Ronaldo en Zlatan Ibrahimovic om een noppensysteem te ontwikkelen dat er voor zorgt dat de grip op het veld geoptimaliseerd is. Het resultaat werd de NikeSense, dat bij een paar noppen vergroot werd met 3mm. De gedachten was om een meer adaptieve noppensysteem te creëren om de speler een betere grip in de grond te geven dan daarvoor. Daarmee ging Nike verder met de ambitie om een voetbalschoen te maken die ook de versnelling van de spelers kan verhogen

Er moest weer een jaar voorbij gaan voordat Nike weer klaar was voor de derde generatie van de Superfly en de zevende in de rij van de Mercurial voetbalschoen. In de afgelopen drie modellen zijn er weinig verbetering aangebracht. Het wees er op dat Nike erg tevreden was met de modellen van 2010 en dat er maar een paar updates nodig waren.

Naast dat deze uitkomt in een nieuw, karakteristiek ontwerp wordt deze eigenlijk strategisch gebruikt door Nike om spelers meer zichtbaar te maken op het veld, de Superfly II is ook gemaakt met een iets smallere pasvorm rond de voorvoet. Een van de belangrijkste gebieden bij de mercurial is altijd de smalle pasvorm geweest. Nike’s argument was hier dat de spelers zo veel scherper kunnen bewegen in de bochten en bij het veranderen van richting

De Flywire draden werden opnieuw bijgewerkt om de pasvorm te verbeteren en Nike heeft daarbij ook meer draden aan de schoen toegevoegd. Het meest verrassende nieuwe element bij de Superfly II was toch het gewicht van de schoen, deze keer 239 gram, die op dat moment iets 95 gram zwaarder was dan de lichtere Adizero Prime. Maar Nike stond er op dat niet niet alleen het gewicht maar net zo goed de grip in de grond van de schoen van hoge waarden is.

Om deze reden heeft Nike het noppensysteem van Superfly II. De anker-achtige knoppen zijn in staat om 3mm langer dieper de grond in te boren met een techniek, waarbij Nike echt in de roos heeft geschoten. In ieder geval is de cheetha-geïnspireerde draaiknop nog steeds te vinden op de Superfly III.

En zo was het een beetje alsof Nike een pauze nodig had van de Superfly. Want nadat de superfly is bijgewerkt met een jaar tussen de twee opeenvolgende jaren, zo ontvingen we nog iets nieuws in 2012 en 2013. Aan de andere kant moeten we gewoon Nike credit geven om hun tijd goed te gebruiken, want in het 3e jaar na de laatste Superfly en 5 jaar na de eerste Superfly ontvingen we Superfly IV. En dat was niet zomaar een nieuwe Superfly, maar een hele nieuwe manier van het maken van schoenen.

Superfly IV kan je eerst vooruitbestellen vanaf 26. mei. Maar je kunt al veel meer informatie hier vinden en door je in te schrijven.

Maar een bovendeel van Flyknit materiaal en een Dynamic Fit Collar heeft Nike een voetbalschoen gecreëerd, waar niet allen de behoeft was om een voetbalschoen te ontwerpen met snelheid. Ze hebben een van de meest complete voetbalschoenen op de markt gecreëerd, die aan de meest cruciale elementen van een voetbalschoen voldoen. Superfly IV heeft een gewicht van 193 gram en daarmee maakt Nike nogmaals duidelijk dat een laag gewicht niet cruciaal hoeft te zijn voor een voetbalschoen met snelheid.

Bij deze voetbalschoen heeft Nike zich laten inspireren door het Flywire techniek, maar in plaats om de welbekende Flywire draden te gebruiken is de Superfly IV uitgerust met Brio kabels. Die op dezelfde manier geplaatst zitten als bij de eerdere Superfly modellen, en creëert dus ook een heel unieke pasvorm om de voet. Vanwege het flyknit bovendeel geeft deze voetbalschoen een nooit eerder ervaren gevoel, doordat het bovendeel maar in een laag en daarbij komt Superfly IV dicht bij het complete blotevoeten gevoel.

Superfly IV kan je eerst vooruitbestellen vanaf 26. mei. Maar je kunt al veel meer informatie hier vinden en door je in te schrijven.

Ook aan de onderzijde van de schoen komt Superfly IV met een nieuwe innovatieve toevoeging. De zool is voornamelijk gemaakt van carbonvezel in twee lagen - een mindere dan in het verleden. Dit is gebaseerd op de feedback die ze van spelers ontvingen met een grote behoefte aan zool met meer flexibiliteit. Maar ook het noppensysteem is anders. Hier is Nike afgestapt van hun adaptive NikeSense noppensysteem en hebben een configuratie ontworpen dat nog meer de grip in de grond verbeterd. Je kan je afvragen, wanneer Nike het nu goed heeft met de optimale grip in de grond, maar we moeten ze een schouderklopje geven voor het luisteren naar de feedback van spelers en erkennen dat het spel voortdurend evolueert en de behoefte niet meer het zelfde is vandaag de dag, dan dat dit 5 jaar, of zelf 1 jaar gelden was.

Nike Superfly IV zal te zien zijn op de voeten van vele sterren tijdens het WK, maar ook al a.s. zaterdag tijdens de Champions League finalen is grote kans dat we de Nike’s explosieve voetbalschoenen voor de eerste keer in actie te zien krijgen. Daarnaast zal Cristiano natuurlijk de Superfly IV dragen en zo zullen we deze ook zien bij sterren als Franck Ribery, Kevin Prince- Boateng en Xerdan Shaqiri.

Superfly IV kan je eerst vooruitbestellen vanaf 26. mei. Maar je kunt al veel meer informatie hier vinden en door je in te schrijven.

Sinds 1998 heeft Nike een onvermijdelijke factor gespeeld toen het gesprek viel op lichtgewicht schoenen. Het ontstond in 2009 toen de eerste Superfly gemaakt werd, die inmiddels is uitgegroeid tot een geliefde voetbalschoen. Met de Superfly IV heeft Nike nu nog een keer hun macht factor getoont met een voetbalschoen die het waar zal maken bij Cristiano Ronaldo op het voetbalveld. Wat vind jij van de nieuwe ontwikkeling die de Superfly heeft ondergaan en wat is jou mening over Nike’s nieuwste Superfly IV met Flyknit en Dynamic Fit Collar-concept?