Nike presenteert FC Barcelona’s nieuwe thuisshirt

Voor de eerste keer in veel jaren heeft FC Barcelona het moeten doen zonder enig trofee dit seizoen. Dit is een situatie waarvan we niet gewend zijn van de Catalaanse trots. Daarom wordt nu al naar volgend seizoen uitgekeken, waar de trofeeën weer thuis zullen komen, waar ze thuis horen. Nike helpt hiermee door de presentatie van FC Barcelona’s nieuwe thuisshirt voor het seizoen 2014/2015.

FC Barcelona stond lange tijd voor succes. Hun mooie en unieke speelstijl heeft hun veel jaren tot het ultieme voorbeeld gemaakt van voetbal van A tot Z. Maar onlangs in het afgelopen seizoen heeft de club uit Catalonië toch niet kunnen voldoen aan trofeeregen van de voorgaande seizoenen. Daarom heeft Nike besloten om aan de slag te gaan met FC Barcelona’s echte identiteit en dit over te brengen naar het nieuwe thuisshirt.

Zo viert het nieuwe shirt de ware “Blaugrana” door terug te gaan naar de iets bredere strepen. “Blaugrana” betekent in het Catalaans “blauw en rood” en het zijn juist deze kleuren die we kennen van FC Barcelona. Op het nieuwe thuisshirt hebben de kleuren een iets donkere en krachtigere tint gekregen om de karakteristieke kleuren te laten uitkomen.

Verschillende kleine details helpen tegelijkertijd om de trotse identiteit van de zelfsturende regio te benadrukken. Zo maakt de vlag uit Senyera niet alleen deel uit van het Barcelona logo, maar voor de eerste keer is deze ook gebruikt in het ontwerp van het shirt. Deze is namelijk geplaats rond de V-vormige hals en vertegenwoordigt een belangrijk onderdeel van de club’s identiteit.

Ook het logo is ontworpen in een nieuw krachtiger en meer prominente kleur. Aan de binnenkant van de kraag bij de nek heeft Nike natuurlijk ook het motto van de club toegevoegd “Mes que un club” (meer dan een club) samen met het jaar waarin de club is opgericht, namelijk 1899.

Barcelona’s nieuwste thuisshirt is natuurlijk ook gemaakt van Nike’s welbekende prestatiebevorderende technologieën zoals bijvoorbeeld Dri-FIT, dat zorgt ervoor dat spelers een behaaglijke temperatuur behouden met tegelijkertijd het droog houden van het shirt. Iets dat nieuw is, is dat het shirt niet meer in een lange mouwen versie komt. In plaats daarvan heeft Nike geluisterd naar de behoefte van de spelers en baselayer geproduceerd in een passende kleur zodat spelers over een goed comfort beschikken tijdens het spelen in een baselayer.

Messi, Neymar en Xavi staan samen met de rest van FC Barcelona’s vaste spelers en de talenten klaar om Europa te veroveren met hun nieuwe thuisshirt van Nike. Het shirt is ontworpen om de echte identiteit van de Catalanen te omschrijven. Hoe vind jij dat Nike het gedaan heeft met het werk aan FC Barcelona’s nieuwste thuisshirt?