Adidas innovatieve weg naar het WK in Brazilië

Het WK voetbal is een unieke mogelijkheid voor de grote voetbalmerken om hun nieuwste innovaties te laten zien. Speciaal voor Adidas is het WK een bijzondere gebeurtenis. Sinds 1970 heeft Adidas namelijk de verantwoordelijkheid voor de officiële wedstrijdbal en is het de officiële sponsor voor het WK. Hier nemen ze ons mee naar hun Innovatie center en laten ons zien wat ze gedaan hebben en waar ze nog steeds ermee bezig zijn, voor het ontwikkelen van producten voor het WK in Brazilië.

Adidas’ Innovation Team werkt dagelijks met het kijken van 3-5 jaar in de toekomst. Ze zijn constant bezig om vooroplopen met technologieën en werken aan het ontwikkelen van de beste producten voor hun gebruikers. Wanneer Duitsland, Spanje, Argentinië en alle andere teams naar het WK in Brazilië reizen en hun optreden maken met Adidas op de borst, dan is het met producten die meerdere jaren onderweg zijn geweest.

Vind de grootste keuze van Adidas WK elftalshirts hier

We hebben het naderhand vele keren gehoord. We hebben het zelf ook gemerkt. Voetbal vandaag de dag is niet meer hetzelfde als het 20, 10 en zelfs 5 jaar geleden was. Het spel is onder constante ontwikkeling en dat legt druk op producenten. Daarom is de samenwerking met spelers ook cruciaal om zo optimale inzicht te krijgen in het sporten.

Het is echter ook duidelijk dat de kennis van de spelers niet genoeg is. Het vereist ook dat de omstandigheden in orde zijn en het is een van deze dingen dat Antonio, Innovation Director bij Adidas, ons laat zien. Adidas gebruikt namelijk technologieën als Vicon Motion Capture Sytem, dat onder andere gebruikt werd bij het filmen van Avatar in een klimaat-ruimte, waar ze de spelers kunnen testen onder verschillende weersomstandigheden, van extreme kou tot warmte, zon en wind.

Voor het WK heeft Adidas gezorgd voor de shirts van zeven landen: Duitsland, Spanje, Argentinië, Mexico, Rusland, Japan en Colombia. Een van de dingen die op de agenda stonden voor de shirts is het lage gewicht hiervan. Antonio heeft namelijk ervaren dat de spelers zowel fysieke en mentale voordelen ondervinden wanneer ze weten dat ze in een extra licht shirt spelen, dit kan een groot verschil maken.

Naast de shirts is Adidas zoals genoemd de officiele sponsor van het grote voetbalevenement. Dit houdt onder meer in dat zij ook verantwoordelijk zijn voor de officiële wedstrijdbal, zoals we al weten. Brazuca is de naam ban deze innovatieve bal. De bal is gemaakt van zes gesmolten panelen van Adidas, die na Adidas ‘test’ moet zorgen voor een meer stabiele bal dat nog steeds een explosieve snelheid in de lucht kan geven. Iets waar altijd op gefocust wordt bij een WK-toernooi in de hoop op het krijgen van veel spectaculaire goals.

Koop nu je eigen Brazuca hier - voor € 117,-

Bij Adidas zorgen ze ervoor om altijd voorop te lopen met de tijd. In deze video geeft Adidas een kijkje in een paar van deze processen die zij meemaken bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Hoe denk jij dat Adidas het doet aan de innovatie race? Kunnen de 7 landen tijdens het WK tevreden zijn met het resultaat dat Adidas heeft bereikt.