Nike lanceert het nieuwe thuisshirt van Australië voor het WK 2014

De WK koorts stijgt naarmate we dichter bij 12 juni komen, waar veel enthousiaste voetbalogen gericht zullen worden op het land van de samba. Australië is een van de 32 gekwalificeerde landen, terwijl ‘’The Socceroos’’ bezig zijn met de voorbereiding om hun land te vertegenwoordigen voor slechts de vierde keer in de geschiedenis, presenteren wij hun nieuwe WK-shirt.

‘’We Socceroos can do the impossible’’ staat er in de nek op de binnenkant van het shirt. Het citaat gaat terug naar 1974 toen de toenmalige aanvoerder Peter Wilson zijn land naar hun eerste WK-deelname ooit leidde. Nike die achter Australië’s nieuwste WK-shirt staat, heeft werkelijk het Australische trotse voetbalgevoel naar voren weten te brengen in dit voetbalshirt.

Het is pas de vierde keer dat het land down under deelneemt aan het grootste voetbaltoernooi, maar dat betekent niet dat het land zich schaamt voor het verleden. Het elftalshirt wat de jongens van Australië over hun hoofd aantrekken op dit WK is een eerbetoon aan de voorouders, die de basis gebouwd hebben van de hedendaagse Australische voetbalcultuur. Kleine details verwijzen terug naar het team in ‘74 dat deelnaam in West-Duitsland. De gele kleur is identiek met de kleur die precies 40 jaar geleden gebruikt werd, de groene kraag is ook een directe verwijzing naar het ontwerp van het shirt van de oude nationale ploeg. Het embleem van Australië is precies zo geplaatst als het oude embleem, dat gebruikt werd tijdens de deelname van het WK in West-Duitsland.

Australië’s nieuwe elftalshirt is niet alleen een eerbetoon aan hun helden uit 1974. Nike heeft ook gebruik gemaakt van de mogelijkheid om het shirt te ontwikkelen met de meest innovatieve technologieën. Door het combineren van hun Dri-FIT technologie met een speciale ‘’burnout’’ weefsel en gelaserde ventilatiegaten, waren de ontwerpers van Nike in staat om de gebieden te lokaliseren die het meest behoefte hebben aan ventilatie. Dit voorkomt dat spelers in hun eigen zweet rondlopen omdat het shirt al het vocht absorbeert wat tijdens een voetbalwedstrijd geproduceerd wordt.

Om het shirt te ontwikkelen heeft Nike een paar professionele voetbalspelers gescand met behulp van een 3D scan. Daardoor heeft het shirt een perfecte pasvorm gekregen, die de speler meer vrije en natuurlijke bewegingsvrijheid geeft. Hier bovenop is Nike er ook in geslaagd om een stuk kleding te ontwerpen, dat 100% milieuvriendelijk is door gebruik te maken van gerecycled polyester en waarbij ook elk tenue gemaakt is van gemiddeld 18 gerecyclede plastic flessen.

Het ziet er naar uit dat ‘’The Socceroos’’ op geen enkele manier iets te verwijten valt als het op hun voetbalshirt aankomt, wanneer de resultaten niet zo lopen als gepland deze zomer. Met deze combinatie van innovatie en sportieve erfgoed, kan het Australische nationale team anno 2014 in ieder geval trots zijn om in de voetsporen van hun voorouders te treden. Het kan ook zo zijn dat Australië zich een beetje thuis zal voelen. Hun thuis shirt heeft in ieder geval genoeg overeenkomsten met dat van de Braziliaanse gastheer.

Nike viert de Australische roots met dit stijlvolle en elegante elftalshirt. En “The Socceroos’’ zullen dat zeker laten zien, zodat ze hun voorouders trots maken, wanneer ze hun land vertegenwoordigen op het WK dit jaar. Wat denk jij van het shirt? En hoe denk jij dat Australië zal presteren in Brazilië? Schrijf je mening hieronder of op Twitter en Facebook.