Hij is terug! | De legendarische Scorpion maakt een comeback

02.11.2020

Geschreven door Joeri

Het is tijd voor een reis terug in de tijd, Nike lanceert de Phantom GT in een toffe nieuwe colourway, genaamd Scorpion. De colourway is overduidelijk een verwijzing naar een iconische reclame van Nike uit 2002. Een reclame met 24 van de beste voetballers ter wereld van toen, een geheim toernooi in een kooi en natuurlijk een schorpioen. Klinkt geweldig, toch? Laten we hem bekijken.

Secret Tournament

Het jaar was 2002 en de 17e editie van het WK werd gehouden in Japan en Zuid-Korea. Vlak voor het WK lanceerde Nike een reclame die een van de meest legendarische reclames ooit zou worden - zo niet de allermeest legendarische! De reclame heette “Secret Tournament”, oftewel "Geheim toernooi", maar stond ook bekend als “The Cage” of “Scorpion KO”. 24 van de beste spelers op de planeet op dat moment speelden erin mee, en zij waren verdeeld in teams van drie spelers. We hebben het over spelers als Thierry Henry, Ronaldo, Edgar Davids, Paul Scholes, Francesco Totti, Patrick Vieira, Ronaldinho, Luís Figo en Roberto Carlos - en de lijst met legendes gaat nog veel langer door!

De acht teams, die namen droegen als "Triple Espresso", "The Onetouchables" en "Os Tornados", streden in een 3v3 knock-outtoernooi - met maar één regel: het eerste doelpunt wint! En dat deden ze in een stalen kooi. Op een militair schip. Met Eric Cantona als scheidsrechter. En een Junkie XL x Elvis Presley-remix die uit de speakers speelt. Als je van deze opzet niet enthousiast raakt, is er misschien iets mis met je.

De chromen look

Buiten dat het een van de beste reclames ooit was, en een fantastische opzet had, introduceerde de reclame ook een schorpioenlogo, dat een mythisch logo werd. En dit schorpioenlogo keert nu terug naar de voetbalwereld.

Nike’s nieuwste innovatie Phantom GT wordt gelanceerd in een splinternieuwe colourway genaamd Scorpion. Het Scorpion-logo uit 2002, vergezeld van de nieuwe zinnen "Secret Tournament" en "Engineered for skills", is te vinden aan de buitenkant van de Phantom GT, alsof het in de schoen is gebrand. En een klein geel schorpioenlogo is eronder ook gedrukt op de prachtige zwarte zoolplaat. Naast het logo is het bovendeel van de Phantom Scorpion vooral in de kleur zilverchroom gemaakt, met daarbij zwarte en gele details. Sommige daarvan zien eruit als het alom bekende zwart-geel gestreepte verkeersteken. Als je het ons vraagt is dit een absoluut waanzinnig paar voetbalschoenen.

Gaat hieronder verder.

Het Secret Tournament van 2020

We zouden het echt geweldig vinden als Nike een nieuwe reclame zou lanceren met een nieuw “Secret Tournament”, zoals die uit 2002. En iets zegt ons dat er misschien iets op komst is. Nike heeft ons een lijst van acht teams en hun spelers gegeven. Deze keer hebben we het over spelers als Mason Greenwood, Pernille Harder, Kai Havertz, Lucy Bronze, Lautaro Martinez, Grace Geyoro, Rodrygo, Sam Mewis en Eduardo Camavinga. En het lijkt erop dat ze zullen spelen in teams met namen als "The G-team", "Precious Cargo" en "The Strikers Committee".

We weten nog niet zeker of dit klopt en wat het precies is, maar als het maar half zo tof is als de reclame uit 2002 wordt het fantastisch! Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Technologieën van de Phantom Scorpion en een iconische bal

De Phantom GT Scorpion zal zoals altijd het Generative Texture-bovendeel hebben dat je grip en controle over de bal verbetert. De buitenzool is gemaakt van Nike's hyper-quick-systeem, voor maximale grip en acceleratie. Last but not least is de buitenlaag gemaakt van elastisch Flyknit, wat je comfort en stabiliteit geeft. Samengevat in drie woorden: een perfecte schoen!

Maar de Phantom GT is niet alleen. De Scorpion-lancering bevat ook de iconische zilveren bal met het schorpioenlogo van het ‘Secret Tournament’. Een fraaie kleine collectie als je het ons vraagt!

Bekijk hier de hele Scorpion-collectie.